söndag 27 januari 2019

Kallt och kallare

Januari är verkligen kylans månad, vi eldar och kurar inomhus i huvudsak, det blir inte många knop gjorda med utomhusprojekten. Man gör djuren, rastar av hundarna en sväng och sedan är det in och värma upp sig igen.
Men - det varar inte i evighet och man måste planera bra i förväg om man ska självhushålla. Frölådan ligger framme för inventering och frökatalogerna är kvällslektyren istället för den sedvanliga sudokulösningen.


I år ska allt klaffa, alla fröer ska gro och alla plantor ska ge skörd.

Haha, hur många gånger har man inte sagt det? Varje år de senaste 15-16 åren eller nåt. Man siktar högt och kommer en bit på väg, däremot är jag alltid glad över framsteg och nya lärdomar.

Varje år lär man sig något nytt och lyckas med något och misslyckas med annat men ändå känns det som att man går framåt. Grönsakslandet blir större både till yta och utnyttjande, mer effektiv odling ger större skörd och färre ogräs.

Förra året odlade vi som sagt enorma mängder mat, vi har fortfarande fullt i både skafferi, jordkällare och frysar. I år ska jag testa att bygga en varmbädd av komposten och färskt gödsel från hönshuset, det gäller bara att inte börja för tidigt så den hinner kallna innan värmen kommer. 

Förra årets kurs i ympning av äppelträd gav ju en del små äppelträd som ska få hitta en plats ute i det som ska bli fruktträdgården. Jag försöker planera hur det ska se ut i fruktträdgården men jag är så dålig på det, jag skulle verkligen behöva något verktyg för att fixa det. Jag skulle vilja slippa raka rader men när jag ska göra något blir det raka kanter och raka rader. Jag är dötråkig på det sättet...

På bilden t.v. är det salsa på gång, en hel massa olika salsor blev det för att kunna ta tillvara på alla grönsaker. Framförallt gurka och squash hade vi fantastiska mängder av. Lasse fick ta med till jobbet och ge bort men inte ens det hjälpte. Tur att hönsen tycker om squash, de fick en hel del kan jag säga.






Våra jyckar slöar och slappar i största allmänhet, vi promenerar en sväng men tyvärr klarar inte min Iphone temperaturerna här i norr så den stänger av sig om jag försöker ta bilder. Oftast lämnar jag den hemma för den lägger ändå bara av. I vilket fall så blir det mest soffmys och inomhuslekar. Ditte gillar att spela fotboll, eller rättare sagt hennes egen version av fotboll som innebär lite varierande grepp om bollen. Det är inte alltid jag är jätteintresserad men hon har upptäckt att om hon lägger bollen på bordet medan jag äter så blir bollen aktiverad på ett eller annat sätt.





Jag känner att det här blev ett väldigt spretigt inlägg men det blev så eftersom det inte är så mycket som händer just nu men jag vill ändå hålla igång med ett inlägg i veckan annars kommer jag säkert av mig :) 
Nästa vecka blir det nog mer aktivitet då det är dags att börja så en del fröer som behöver gott om tid på sig för att ge skörd i år.

Ha det gott alla där ute i vinterkylan, passa på att ta igen er inför årets odlingssäsong :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar